برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

تاریخچه دستگاه و تیغ اره های نواری

توسط 3408

تاریخچه جهانی

تیغ اره های نواری از مهمترین ابزار های برش کارگاهی به حساب می آیند و از قرن 18 تا کنون مورد استفاده کارگاه های چوب بری و صنایع فلزی بوده اند. اولین نمونه از این دستگاه در سال 1808 میلادی در کشور انگلستان به ثبت رسیده است. دستگاه های تیغ اره نواری در دو مدل عمودی وافقی تولید می شود و هر کدام خصوصیت های منحر بفرد خود را دارند. به عنوان مثال دستگاه های اره نواری ایستاده برای برش طولی قطعات چوبی با حداقل سختی مناسب می باشد .به این علت که که در این دستگاه ها قطعه کار توسط نیروی انسانی به سمت تیغ اره فشار داده می شود . اما در دستگاه های اره نواری عمودی به دلیل استفاده از وزن بازو ها و همچنین فشار جک های هیدرولیک، این دستگاه برای برش مقاطع فولادی به دلیل سختی بیشتر استفاده می شود.

 دستگاه های اره نواری در ایران

تاریخچه دستگاه های اره نواری در ایران

دستگاه ههای اره نواری در کشور عزیزمان ایران نیز از قدمت زیادی برخوردار هستند وو گفته می شود بین سال های 1300 تا 1310 وارد کشورمان شده اند و در ابتدا در صنایع چوب بری کارگاهی مورد استفاده قرار گرفته اند. و حضور چشمگیری در این صنعت داشتند و توانستند در روند رشد این صنعت نیز عملکرد بسیار خوبی داشته اند. و نیاز آن زمان کشور را به خوبی برطرف سازند.

اما استفاده از دستگاه های اره های نواری در صنعت فولاد کمی متفاوت تر بود و استفاده از آنها به دلیل حضور دستگاه هایی مانند اره لنگ(در آن زمان به عنوان انقلابی در صنعت برش به حساب می آمدند) لزوم استفاده از دستگاه های اره نواری احساس نمی شد. اما با اینحال، بعضی از شرکت های تولید کننده برای تولید محصولات با کیفیت و ظرافت بیشتر لزوم استفاده از این دستگاه را در صنایع خود متوجه شدند و برای نیاز شرکت های خود دستگاه های اره نواری را وارد کشور کردند. گفته می شود حضور دستگاه های اره نواری در ایران از سال 1340 بوده است. اما متاسفانه، استفاده از دستگاه های اره نواری به دلایل متعددی، تا دو دهه بیش نیز در اختیار صنایع خاص کشور بود و مورد استفاده صنایع کوچک قرار نمی گرفت، اما خوشبختانه امروزه دستگاه های اره نواری در صنعت کشور ما حضور چشمگیری دارند و ضرورت استفاده از آنها کاملاً درک شده است.

 

کاربرد دستگاه های اره نواری

صنایع چوب بری

تاریخچه دستگاه های اره نواری چوب بری

از کاربرد های دستگاه اره نواری در صنعت چوب بری کارگاهی میتوان به ظرافت در برش، زاویه بری (فارسی بر) و تخته و قطع کردن الوار و همچنین تبدیل گرده بینه های چوب به الوار زبانه و ... اشاره کرد.

 

صنایع برش فلز

تاریخچه دستگاه های اره نواری - برش فلزات

یکی دیگر از عمده مصارف دستگا های اره نواری در صنعت فلز کاری می باشد که به دلیل دقت فراوان و ایجاد حداقل ضایعات به دستگاه هایی پر کاربرد تبدیل کرده است. طراحی های جدید و مدرن این دستگاه ها امکانات بی همتایی را به این دستگاه های ارائه داده است

اما عمده مصرف این دستگاه ها در صنعت برش فلزات می باشد، دستگاه های اره نواری به دلیل دقت فراوان و ایجاد حداقل ضایعات ختی در کوچکترین کارگاه های صنعتی نیز حضور دارند. دستگاه های اره نواری از کاربردهایی مانند ساخت قطعات برای تامین نیاز های کارگاهی گرفته تا برش بندل های فولادی (مقاطع تو پر، پروفیل) ، برش های اتوماتیک (سری کاری)، برش زاویه دار، برش فولاد های سوپر آلیاژی برای صنایع خاص، برش فولاد های خاص برای صنایعی مانند خودرو و کاربرد های بیشمار دیگر، که در مقالات تخصصی به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

تیغ اره های نواری

تاریخچه تیغ اره های نواری فلز بر  و چوب بر

همانطور که اشاره شد دستگاه های اره نواری از سال 1808 پا به عرصه صنعت گذاشتند، و لازمه اصلی این دستگاه ها برای فعالیت تیغ اره های آنها بودند. و استفاده از آنها به شکل نواری همزمان با دستگاه ه های اره نواری بوده است. در ابتدا تیغ اره های نواری به صورت یکپارچه از یک نوع فلز ساخته می شدند. و طول عمر بسیار کمتری نسبت به تیغ اره های نواری امروز داشتند. اما با گذشت زمان و رشد و پیشرفت تکنولوژی، و اینکه بتوانند تیغ اره های نواری با توجه به چرخش مستمر خود بازه زمانی بیشتری را مشغول به فعالیت باشند، از تکنو لوژی ترکیب فلزات برای طول عمر بیشتر آنها استفاده کردند .

 

تیغ اره نواری دو فلزه

با پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه هایی که بتوانند بصورت همزمان دو فلز را به هم جوش دهند، تیغ اره های نواری دو فلزه شکل گرفتند. که این موضوع تقریباً مربوط به 75 سال پیش می شود. تیغ اره های نواری دو فلزه نسبت به تیغ اره های نواری تک فلزه که هنگام چرخش مستمر در دستگاه شکسته می شدند و زمان کوتاهی را عمر می کردند از عمر طولانی و هچنین عملکرد مناسب تری برخوردار بودند .

تیغ اره های نواری دو فلزه در ابتدا از جنس دندانه کربن استیل و با جنس بدن از فولاد های نرم استفاده می شدند . که توانستند عملکرد به مراتب بهتری نسبت به تیغ اره های نواری تک فلزه پیدا کنند.

 

انواع تیغ اره های نواری دو فلزه

در ادامه به توضیحات مختصری درباره این تیغ اره های می پردازیم و توضیحات جامع تر را می توانید در دیگر مقالات مطاعه نمائید.

 

تیغ اره نواری چوب بر

تیغ اره های نواری دو فلزه نیز به سرعت توانستند جایگزین تیغ اره های تک فلزه چوب بری شوند، و عملکرد بسیار مناسب تری از خود نشان دهند. تیغ اره های نواری چوب بر دو فلزه در سایز های استاندارد 10 تا 100 میلیمتر با توجه به نوع دستگاه های اره نواری تولید می شوند و از تیپ های دندانه متفاوت و با سایز قرارگیری متفاوت با هم تولید می شوند .

 

تیغ اره نواری فلز بر

تیغ اره های نواری دو فلزه برای برش مقاطع فولادی از تنوع بیشتری نسبت به تیغ اره های نواری چوب بر رخوردار هستند. که می توان به تیغ اره نواری برای برش فولاد های ساختمانی، فولاد های آلیاژی سبک ، فولاد های آلیاژی ، فولاد های سوپر آلیاژی، پروفیل های ساختمانی، فلزات رنگی و ... اشاره کرد .

تیغ اره های نواری دو فلزه از سایز های استاندارد 6 میلیمتر تا 80 میلیمتر برای دستگاه های کوچک تا بزرگ تولید می شوند و همانند تیغ اره های نواری چوب بر از تیپ دندانه مختلف و محل قرار گیری متفاوت برخوردار هستند.

 

موفق و پیروز باشید.

وبلاگ تیغ اره دات کام.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

اشتراک گذاری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم