برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

فولاد های سمانتاسیون

2650

فولاد سمانتاسیون - Case Hardening Steels

فولاد های سمانته فولاد هایی هستند که سختی سطحی آنها افزایش پیدا کرده (46 راکول سی) و سختی عمقی آنها مانند فولاد های نیتراته بدون تغییر مانده است,فولاد های سمانته با توجه به سختی سطحی  که دارند, جزء فولاد های پرکاربرد  در صنایع مختلف محسوب می شوند, برای آشنایی بیشتر با خواص, کاربرد, پوشش دهی, و فولاد های پرکاربرد سمانته با این مقاله از تیغ اره دات کام همراه ما باشید.

 

خصوصیت فولاد های سمانتاسیون

فولاد های سمانتاسیون علاوه بر خصوصیت اصلی خود که سختی پذیری سطحی می باشد, دارای خواص دیگری نظیر ماشین کاری خوب, مقاومت به فشار و پیچش و مقاومت به سایش (کروم و نیکل بالا) نیز می باشند.

 

خواص مثبت

سختی پذیری سطحی بالا

مقاومت به فشار خیلی خوب

مقاومت به پیچش

مقاومت سایشی خیلی خوب

چقرمگی خیلی خوب

ماشین کاری خوب

 

خواص منفی

سختی پذیری فولاد های سمانتاسیون سطحی بوده و عمیق نمی باشد.

 

کاربرد فولاد های سمانتاسیون

فولاد های سمانته به دو گروه فولاد های سمانته بر پایه نیکل و فولاد های سمانته غیر نیکل دار تقسیم می شوند, فولاد های سمانته دارای کروم و نیکل بالا را می توان در صنایع پلاستیک, ملامین و ساخت قطعاتی مانند چرخ دنده, گژن پیل, میل فرمان, پیستون میله های هزار خار استفاده نمود, از فولاد های سمانته غیر نیکل دار می توان در صنایع پلاستیک, ساخت قطعات با سطح سخت و مغز نرم مانند میل فرمان, چرخ دنده, کرانویل, پیتون صنایع پلاستیک, پوسته فک آسیاب, میل جک های هیدرولیکی و موارد مشابه استفاده نمود.

 

پوشش دهی سطحی فولاد های سمانتاسیون

بطور کلی پوشش دهی سطحی فرآیندی بسیار گسترده است که در آن از روش های متفاوتی برای افزایش سختی, مقاومت سایشی, مقاومت به خستگی, مقاومت به خوردگی استفاده می شود, در این روش خصوصیت های ذکر شده فقط در سطح فولاد ایجاد می گردد و مغز فولاد با خواص قبلی خود باقی می ماند.

درصد کربن فولاد های سمانته پائین می باشد و درصد عناصر آلیاژی نظیر نیکل, مولیبدن, سلیسیم, منگنز و کروم در آن بالا می باشد, این گروه از فولاد برای افزایش سختی سطحی تحت عملیات حرارتی کربن دهی قرار میگیرند و پر کربن می شوند و کربن تا 2 میلیمتر زیر سطح نفوذ خواهد کرد.

 

عملیات حرارتی

برای آشنایی با روش های عملیات حرارتی مقاله عملیات حرارتی را مطالعه نمائید.

 

فولاد های سمانتاسیون پر کاربرد در ایران

در ادامه این مقاله ما بصورت مختصر چند نمونه از فولاد های پرکاربرد سمانتاسیون را معرفی خواهیم کرد, در صورتی که تمایل دارید با فولاد های پرکاربرد دیگر این گروه بصورت تخصصی آشنا شوید بر روی فولادهای سمانتاسیون کلیک نمائید.

فولاد های سمانتاسیون

1.5752 با استانداردDIN 15NiCr13

فولاد سمانته 1.5752 دارای سختی پذیری سطحی خیلی بالا و بالاترین میزان چقرمگی و مقاومت به ضربه در گروه فولاد های سمانته می باشد, از این فولاد می توان در ساخت انواع قطعات با سطح مقطع بزرگ تحت بار گذاری بالا مانند محور های تحت بار زیاد همچون پولوس, میل بادامک, چرخ دنده مخروطی و بشقابی و همچنین پین های ثابت و گردان استفاده نمود.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, آنالیز و عملیات حرارتی آن بر روی فولاد سمانته 20MnCrS5 – 1.5752 کلیک نمائید.

 

1.5920 با استانداردDIN 18CrNi8

فولاد سمانته 1.5920 دارای چقرمگی و مقاومت به ضربه خیلی خوب و سختی پذیری سطحی بالا می باشد, این فولاد مناسب برای ساخت قطعات تحت تنش بالا با ابعاد متوسط مثل چرخ دنده ها , چرخ زنجیر ها, محور های گردان و اجزای محرکه در صنایع خودرو سازی و ماشین سازی می باشد.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, آنالیز و عملیات حرارتی آن بر روی فولاد سمانته 18CrNi8 – 1.5920 کلیک نمائید.

 

1.7131 با استانداردDIN 16MnCr5

فولاد سمانته 1.7131 دارای چقرمگی خوب و سختی پذیری سطحی متوسط می باشد, این فولاد مناسب برای ساخت انواع قطعات تحت تنش متوسط مثل چرخ دنده های کوچک, میل بادامک, پین های ثابت و گردان و مفصل گاردان می باشد.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, آنالیز و عملیات حرارتی آن بر روی فولاد سمانته 16MnCr5 – 1.7131 کلیک نمائید.  

 

1.7149 با استاندارد DIN 20MnCrS5

فولاد سمانته 1.7149 با چقرمگی خوب و سختی پذیری سطحی متوسط, فولادی مناسب برای ساخت قطعات تحت تنش متوسط مثل چرخ دنده های کوچک, میل بادامک, پین های ثابت و گردان و مفصل گاردان می باشد.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, آنالیز و عملیات حرارتی آن بر روی فولاد سمانته 20MnCrS5 – 1.7149 کلیک نمائید.

 

جهت بررسی تخصصی فولاد های سمانتاسیون بر روی فولاد مورد نظر خود کلیک نمائید.

1.0570 – St52

1.1141 - Ck15

1.5752 - 15NiCr13

1.5919 - 15CrNi6

1.5920 - 18CrNi8

1.6523 - 20NiCrMo2-2

1.7131 - 16MnCr5

1.7147 - 20MnCr5

1.7149 - 20MnCrS5

 

موفق و پیروز باشید.

ترجمه و گرد آوری تیغ اره دات کام

ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

اشتراک گذاری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم