برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

فولاد های مقاوم به حرارت - نسوز

4150

فولاد مقاوم به حرارت نسوز - Heat Resistance Steels

فولاد های نسوز همانطور که از اسم آنها مشخص می باشد مقاومت بسیار بالایی در برابر دمای کاری بالا دارند, و بطور معمول از آنها برای ساخت قطعات و اجزائی که در دمای کاری بالا قرار دارند استفاده می شود, برای آشنایی بیشتر با خواص, کاربرد ها و فولاد های پر کاربرد نسوز با این مقاله از تیغ اره دات کام همراه ما باشید.

 

خصوصیت فولاد های مقاوم به حرارت (نسوز)

میزان عناصر آلیاژی موجود در فولاد های نسوز به دو مورد اصلی و مهم بستگی دارد, یک مقاومت به گازها, اکسید های کربن, بخار آب, گاز های گوگرد دار و دو حفظ خواص مکانیکی در دماهای بالا باشد, از این رو از آلیاژ های مختلف برای حفظ خواص ذکر شده در فولاد مقاوم به حرارت استفاده شده است. اما بطور کلی فولاد های نسوز علاوه بر مقاومت زیاد به حرارت (از 500 تا 1200 درجه سانتیگراد), مقاومت به سایش, مقاومت به خوردگی, خستگی در دمای بالا, مقاومت به خزش, مقاومت به پوسته ای شدن را نیز دارا هستند.

 

خواص مثبت

مقاومت به حرارت

مقاومت به گاز ها

مقاومت به اکسید کربن

مقاومت به بخار آب

تنش پذیری در دمای بالا

مقاومت طولانی در دمای کاری بالا

مقاومت به سایش

مقاومت به پوسته ای شدن

 

خواص منفی

قیمت بالا عرضه کم

 

تاثیر عناصر آلیاژی بر خواص فولاد های نسوز

کروم

فولاد های نسوزی که عنصر کروم آنها بین 8 تا 30 درصد باشد مقاومت به خوردگی در مجاورت گاز ها را بدست می آورند.

نکته: این گروه از فولاد های نسوز ساختاری فریتی داشته و شکل پذیری پائین و استحکام کمی نسبت به دیگر فولاد های این گروه در حرارت های بالا دارند.

 

کروم – نیکل

فولاد های نسوزی که عنصر کروم آنها بیشتر از 18 درصد و عنصر نیکل آن بیشتر از 8 درصد باشد (کروم باید بیشتر از نیکل باشد),دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر گاز های احیا کننده و  محیط های اکسید گوگرد هستند, از این فولاد ها میتوان در

ساخت اجزاء و قطعاتی که در مجاورت گاز های احیا کننده و اکسید کننده با گوگرد بالا هستند استفاده نمود.

نکته: این گروه از فولاد های نسوز ساختاری آستنیتی با مقدار کمی فریتی داشته, که باعث می شود استحکام و شکل پذیری بسیار خوبی در درجه حرارت های بالا از خود نشان دهند.

 

نیکل – کروم

فولاد های نسوزی که میزان عنصر کروم آن بیشتر از 10 درصد و نیکل آن بیشتر از 23 درصد باشد (نیکل بیشتر از کروم باشد), فولاد هایی هستند که دارای استحکام خیلی زیاد در درجه حرارت بالا و سیکل های شدید حرارتی هستند, این گروه از فولاد ها با توجه به میزان نیکل خود مقاومت بسیار خوبی در محیط های اتمسفری حاوی کربن و نیتروژن دارند و به راحتی کربوره و نیتریده نخواهند شد.

نکته: این گروه از فولاد های نسوز ساختاری کاملاً آستنیتی دارند.

 

کاربرد فولاد های مقاوم به حرارت (نسوز)

با توجه به خصوصیت کلی فولاد های مقاوم به حرارت, می توان از آنها در ساخت قطعات و اجزاء کوره های عملیات حرارتی, کوره های پخت, لعاب, کوره های پخت سیمان, قالب شیشه و کریستال, لوله های تاسیسات, پره های توربین گازی و بخار, دیگ های بخار سوپاپ دود موتور های احتراقی, صفحات داخلی کوره های لعاب کاری, محفظه های بازپخت, جعبه های عملیات حرارتی نظیر آنیل و کربورایزینگ و موارد مشابه دیگر که دمای کاری بالا دارند استفاده نمود.

 

عملیات حرارتی

برای آشنایی با روش های عملیات حرارتی مقاله عملیات حرارتی را مطالعه نمائید.

 

 فولاد های مقاوم به حرارت (نسوز) پرکاربرد در ایران

در ادامه این مقاله ما بصورت مختصر چند نمونه از فولاد های پرکاربرد مقاوم به حرارت (نسوز) را معرفی خواهیم کرد, در صورتی که تمایل دارید با فولاد های پرکاربرد دیگر این گروه بصورت تخصصی آشنا شوید بر روی فولادهای مقاوم به حرارت (نسوز) کلیک نمائید.   

فولاد های مقاوم به حرارت - نسوز

1.4828 با استاندارد DIN X15CrNiSi20-12

فولاد مقاوم به حرارت (نسوز) 1.4828 فولادی آلیاژ شده با کروم و نیکل برای افزایش استحکام در دمای بالا (1000 درجه سانتیگراد) می باشد, این فولاد دارای خصوصیت های دیگری نظیر مقاومت بالا در برابر پوسته ای شدن, قابلیت جوش پذیری خوب و غیر مغناطیسی نیز می باشد, که باعث می شود بتوان از آن برای ساخت محفظه های باز پخت, جعبه های سمانتاسیون و سخت کاری, جعبه های عملیات حرارتی نظیر آنیل و کربورایزینگ, جعبه نیتریدینگ, قطعات و تجهیزات کوره, سوپاپ توربین های گازی, اجزاء موتور جت, تجهیزات اتاق پخت, پمپ و اجزاء بویلر, آستر کوره و همچنین صنایع سرامیک, شیشه, چینی و سیمان استفاده نمود.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, آنالیز و عملیات حرارتی آن بر روی فولاد مقاوم به حرارت (نسوز) X15CrNiSi20-12 – 1.4828 کلیک نمائید.

 

1.4841 با استاندارد DIN X15CrNiSi25-20

فولاد مقاوم به حرارت (نسوز) 1.4841 آلیاژ شده با کروم و نیکل برای افزایش استحکام در برابر دمای بالا تا 1200 درجه سانتیگراد می باشد, این فولاد دارای خصوصیت های دیگری نظیر, قابلت جوش پذیری عالی, مقاومت بسیار خوب در برابر پوسته شدن و غیر مغناطیسی نیز می باشد, با توجه به خصوصیت های ذکر شده از ای ولاد می توان در ساخت جعبه های سمانتاسیون و سخت کاری تا 1200 درجه سانتیگراد, قطعات و تجهیزات کوره سوپاپ توربین گازی, اجزاء موتور جت, المنت های برقی, تجهیزات اتاق پخت, محفظه های بازپخت, سبد های لعاب کاری, جعبه های عملیات حرارتی نظیر آنیل و کربورایزینگ, جعبه نایترایدینگ, پمپ, اجزاء بویلر, آستر کوره و همچنین قابل استفاده در صنایع سرامیک, شیشه, چینی و سیمان استفاده نمود.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, آنالیز و عملیات حرارتی آن بر روی فولاد مقاوم به حرارت (نسوز) X15CrNiSi25-20 – 1.4841 کلیک نمائید.

 

1.4845 با استاندارد DIN X12CrNi5-21

فولاد مقاوم به حرارت (نسوز) 1.4845 آلیاژ شده با کروم و نیکل برای افزایش استحکام در برابر دمای بالا تا 1100 درجه سانتیگراد می باشد, این فولاد دارای خصوصیت های دیگری نظیر قابلت جوش پذیری عالی, مقاومت بسیار خوب در برابر پوسته شدن و غیر مغناطیسی نیز می باشد, که باعث می شود بتوان از آن در ساخت قطعاتی و اجزائی نظیر توربین های گازی و واحد های مولد نیرو, تجهیزات اتاق پخت, جعبه های عملیات حرارتی نظیر آنیل و کربورایزینگ, تجهیزات رنگرزی, تجهیزات تصفیه نفت, آستر کوره, مبدل های حرارتی و تجهیزات کارخانه های شیمیایی استفاده نمود.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, آنالیز و عملیات حرارتی آن بر روی فولاد مقاوم به حرارت (نسوز) X12CrNi5-21 – 1.4845 کلیک نمائید.

 

جهت بررسی تخصصی فولاد های مقاوم به حرارت (نسوز) بر روی فولاد مورد نظر خود کلیک نمائید.

 

1.4828 - X15CrNiSi20-12

1.4841 - X15CrNiSi25-20

1.4845 - X12CrNi5-21

 

موفق و پیروز باشید.

ترجمه و گرد آوری تیغ اره دات کام

ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

اشتراک گذاری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم