برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

فولاد های نیتراتاسیون

2237

فولاد نیتراتاسیون - Nitriding Steels

فولاد های نیتراتاسیون فولاد هایی (فولاد های آلیاژی مخصوص شامل عناصر آلومینیوم, کروم, مولیبدن, وانادیوم و...) هستند که از طریق یک فرآیند شیمیایی تولید می شوند, در این فرآیند شیمیایی نیتروژن اتمی با عناصر سطح قطعه تماس پیدا کرده و تشکیل نیترید های سخت و پایدار می دهند  و به سطح فولاد نفوذ می کنند, این فرآیند باعث می شود یک لایه سفید در اثر تشکیل نیترید های آهن و عناصر آلیاژی و یک لایه ضخیم نفوذی به دلیل حل شدن نیتروژن در شبکه آهن روی سطح فولاد ایجاد گردد, این نفوذ باعث می شود سختی پذیری و نفوذ پذیری فولاد افزایش پیدا کند. برای آشنایی بیشتر با خصوصیت ها, کاربرد ها و فولاد های سمانتاسیون پر کاربرد در ایران, این مقاله از تیغ اره دات کام را مطالعه نمائید.

 

خصوصیت فولاد های نیتراتاسیون

خصوصیت کلی و اصلی فولاد های نیتراته سختی پذیری سطحی خیلی بالا آن می باشد, اما در کنار سختی پذیری سطحی مقاومت به خوردگی , مقاومت به سایش, خستگی در دمای کاری بالا, نیز از خصوصیت های اصلی این گروه از فولاد محسوب می شود. لازم بذکر است, سختی پذیری سطحی لایه نیتریدی به میزان عناصر آلیاژی و نوع عملیات حرارتی فولاد نیتراتاسیون بستگی مستقیم دارد.

 

خواص مثبت

سختی پذیری سطحی خیلی بالا

مقاومت به خوردگی

مقاومت به سایش

خستگی در دمای کاری بالا

 

خواص منفی

سختی پذیری فولاد های نیتراته سطحی بوده و عمیق نمی باشد.

 

کاربرد فولاد های نیتراتاسیون

فولاد های نیتراته با توجه به خصوصیت اصلی خود یعنی سختی پذیری سطحی بالا, فولادهایی مناسب برای ساخت انواع محور پنیون, ابزار اندازه گیری , میل بادامک, دیسک بادامک, محور ماشین های ابزار, پیستون های غوطه وری و هرزگردی, شاتون, پمپ های تزریق و موارد مشابه دیگر که نیاز به سختی سطحی بالا دارند می باشد. 

 

عملیات حرارتی

برای آشنایی با روش های عملیات حرارتی مقاله عملیات حرارتی را مطالعه نمائید.

 

فولاد های نیتراتاسیون پرکاربرد در ایران

در ادامه این مقاله ما بصورت مختصر چند نمونه از فولاد های پرکاربرد نیتراته را معرفی خواهیم کرد, در صورتی که تمایل دارید با فولاد های پرکاربرد دیگر این گروه بصورت تخصصی آشنا شوید بر روی فولادهای نیتراتاسیون کلیک نمائید.

فولاد نیتراته

1.8507 با استاندارد DIN 34CrAlMo5-10

فولاد نیتراته 1.8507 دارای سختی و مقاومت سایشی سطحی بدست آمده از عمل نیتاراتاسیون بعد از عملیات سخت کاری آبدهی و برگشت دهی بوده و همچنین دارای استحکام خستگی بالا در دمای خیلی زیاد نیز می باشد, که باعث می شود بتوان از آن در ساخت قطعاتی که نیازمند سختی سطحی و مقاومت به سایش بالایی دارند نظیر محور پینیون, قطعات پمپ تزریق, پین های پیستون, ابزار اندازه گیری بزرگ, دیسک ها و همچنین قطعات تاسیسات بخار با دمای خیلی بالا (استحکام خستگی در دمای 350 تا 500 درجه سانتیگراد) استفاده نمود.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, آنالیز و عملیات حرارتی آن بر روی فولاد نیراته 34CrAlMo5-10 – 1.8507 کلیک نمائید. 

 

1.8509 با استاندارد DIN 41CrAlMo7-10

فولاد نیتراته 1.8509 فولادی با سختی پذیری سطحی خیلی بالا و مقاومت در دمای بالا در مدت زمان کار طولانی می باشد, از این فولاد میتوان برای ساخت قطعاتی که نیاز به سختی سطحی بالا و مقاومت سایشی دارند, نظیر محور پینیون, ابزار اندازه گیری سایز بزرگ, قطعات پمپ تزریق, پین های پیستون, دیسک ها و همچنین قطعات تاسیسات بخار با دمای خیلی بالا ( استحکام خستگی در دمای 350 تا 500 درجه سانتیگراد) دارند میتوان استفاده نمود.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, آنالیز و عملیات حرارتی آن بر روی فولاد نیراته 41CrAlMo7-10 – 1.8509 کلیک نمائید.

 

1.8550 با استاندارد DIN 34CrAlNi7

فولاد نیتراته 1.8550 دارای سختی و مقاومت سایشی سطحی بدست آمده از عمل نیتاراتاسیون بعد از عملیات سخت کاری آبدهی و برگشت می باشد, از دیگر خصوصیات اصلی این فولاد می توان به استحکام و خستگی بالا در دمای کاری خیلی بالا نیز اشاره کرد, با توجه به خصوصیت های ذکر شده از این فولاد می توان در ساخت قطعاتی که نیازمند سختی سطحی و مقاومت به سایش بالایی دارند, نظیر محور پینیون, ابزار اندازه گیری بزرگ, پین های پیستون, قطعات پمپ تزریق, قطعات با سطح مقطع بزرگ نظیر میل بادامک, دیسک بادامک ها, محور ماشین های ابزار, شاتون و پیستون های غوطه وری و هرزگرد ها استفاده نمود.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, آنالیز و عملیات حرارتی آن بر روی فولاد نیراته 34CrAlNi7 – 1.8550 کلیک نمائید.

 

جهت بررسی تخصصی فولاد های نیتراتاسیون بر روی فولاد مورد نظر خود کلیک نمائید.

1.8507 - 34CrAlMo5-10

1.8509 - 41CrAlMo7-10

1.8550 - 34CrAlNi7

 

موفق و پیروز باشید.

ترجمه و گرد آوری تیغ اره دات کام

ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

اشتراک گذاری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم