برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

فولاد های ابزار کربنی

1977

فولاد ابزار کربنی - Carbon Tool Steels

فولاد های ابزار کربنی به دلیل داشتن درصد بالا کربن و درصد پائین عناصر آلیاژی و همچنین عدم استفاده در صنایعی که نیاز به دمای کاری بالا دارند, از قیمت مناسبی برخوردار هستند و می توان از آنها برای ساخت قطعات و ابزار های متنوعی در صنایع مختلف استفاده نمود. برای آشنایی بیشتر با خواص, کاربرد, و فولاد های پرکاربرد ابزار کربنی در ایران با این مقاله از تیغ اره دات کام همراه ما باشید.

 

خصوصیت فولاد های ابزار کربنی

فولاد های ابزار کربنی به دلیل درصد بالای کربن خود, دارای مقاومت به سختی خیلی بالایی هستند و بطور کلی از سختی بالاتری نسبت به فولاد های سردکار و گرمکار برخوردار هستند, اما بر خلاف فولاد های گرمکار دمای کاری آنها بسیار پاین تر می باشد و در صورتی که در دمای کاری بیشتر از 150 درجه سانتیگراد قرار بگیرند خواص خود را از دست می دهند, یکی از نکات منفی فولاد های ابزار کربنی احتمال شکسته شدن و ترک برداشتن آن می باشد, که در بعضی از فولاد های این گروه با افزایش عناصر آلیاژی نظیر مولیبدن, منگنز, سیلیسییم و وانادیوم تا حدودی این مشکل را برطرف کرده اند.

از دیگر خصوصیت های مثبت فولاد های ابزار کربنی می توان به مقاومت به اصطکاک نیز اشاره کرد. ماشین کاری در فولاد های ابزار کربنی بسیار وابسته به میزان درصد عنصر کربن آن می باشد, هر چه میزان کربن بیشتر باشد ماشین کاری خیلی سخت می شود و هرچه میزان آن کمتر باشد ماشین کاری آن بهبود پیدا خواهد کرد.

 

خواص مثبت

مقاومت به سختی بالا به دلیل درصد کربن بالا

مقاومت به اصطکاک

 

خواص منفی

دمای کاری پائین حداکثر تا 150 درجه سانتیگراد

احتمال ترک برداشتن و شکسته شدن به دلیل کربن بالا ( در صورت افزایش عناصر آلیاژی نظیر مولیبدن, منگنز, سیلیسییم و وانادیوم این مشکل تا حدودی برطرف می گردد.

ماشین کاری ضعیف به دلیل وجود درصد بالای کربن ( هرچقدر عنصر کربن کمتر باشد ماشین کاری بهبود می یابد)

 

کاربرد فولاد های ابزار کربنی

فولاد های ابزار کربنی را با توجه به درصد کربن موجود در آن می توان به سه گروه فولاد ابزاری با کربن کم (سختی پذیری کم), کربن متوسط (اصطکاک و سختی پذیری متوسط) و کربن زیاد (سختی بالا) تقسیم بندی کرد که هرکدام مناسب برای ساخت ابزار آلاتی برای صنایع مختلف می باشند که بطور مختصر می تواند به استفاده فولاد ابزاری کم کربن در ساخت قطعات مهندسی, ساختمان کشتی و راه آهن (با قابلیت جوش پذیری عالی), فولاد ابزار کربن متوسط برای ساخت قطعات و اجزاء در صنایع,راه آهن,ماشین آلات و دستگاه های و صنایع حمل و نقل, و از فولاد ابزار پر کربن برای ساخت قطعاتی که نیاز به مقاومت سایشی خوب دارند همچون غلطک ها,ابزار آلات ماشین آلات صنعتی اشاره نمود.

علاوه بر موارد ذکر شده می توان از فولاد های ابزار کربنی برای ساخت قطعاتی نظیر ابزار دستی, ابزار آلات کشاورزی, آچار,پیچ و مهره,ماتریس,محور کرپی داس, چکش, پیچ گوشتی, قالب های برجسته کاری تو پر و توخالی و همچنین قالب های برش و پانچ سرد و سایر ابزار آلات ساده دیگر نیز استفاده نمود.

 

 عملیات حرارتی

برای آشنایی بیشتر با عملیات حرارتی مقاله عملیات حرارتی را مطالعه نمائید.

 

فولاد های پرکاربرد ابزار کربنی در ایران

در ادامه این مقاله ما بصورت مختصر چند نمونه از فولاد های ابزار کربنی را معرفی خواهیم کرد, در صورتی که تمایل دارید با فولاد های پرکاربرد دیگر این گروه بصورت تخصصی آشنا شوید بر روی فولادهای ابزار کربنی کلیک نمائید.  

 فولاد های ابزار کربنی

1.1525 با استانداردDIN C80W1

فولاد ابزار کربنی 1.1525 دارای خصوصیت سختی پذیری کم (پوسته ای), مقاومت سایشی پائین, چقرمگی و قابلیت ماشین کاری خیلی خوب و همچنین دارای اعوجاج زیاد در حین عملیات حرارتی می باشد. از این فولاد می توان در ساخت ابزار های ضربه ای در حالت سخت, سنبه های دستی برش ورق و چرم, اره باغبانی و ابزار آلات مشابه استفاده نمود.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, آنالیز و عملیات حرارتی آن بر روی فولاد ابزار کربنی 1.1525 - C80W1 کلیک نمائید. 

 

1.1545 با استانداردDIN C105W1

فولاد ابزار کربنی 1.1525 دارای سختی پذیری کم (پوسته ای) با سختی سطح بیشتر نسبت به فولاد ابزار کربنی 1.1525 و همچنین مقاومت سایشی متوسط رو به پائین, اعوجاج زیاد و چقرمگی و قابلیت ماشین کاری خیلی خوب می باشد, واز آن می توان در ساخت قالب های برش و پانچ, تیغه های برشی و قالب های برجسته کاری توخالی و توپر و موارد مشابه دیگر استفاده نمود.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, آنالیز و عملیات حرارتی آن بر روی فولاد ابزار کربنی 1.1545 - C105W1 کلیک نمائید. 

 

1.1730 با استاندارد DIN C45W

فولاد ابزار کربنی 1.1730 دارای چقرمگی و ماشین کاری بسیار عالی, سختی پذیری کم (پوسته ای) با عمق سختی بیشتر و همچنین مقاومت سایشی پائین و اعوجاج زیاد بوده, و از آن میتوان در ساخت ابزار های دستی مانند چکش, چنگک, تبر, درفش, پیچ گوشتی و قلم های سر پهن و سر باریک استفاده نمود.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, آنالیز و عملیات حرارتی آن بر روی فولاد ابزار کربنی 1.1730 - C45W کلیک نمائید.

 

1.1740 با استاندارد DIN C60W

فولاد ابزار کربنی 1.1740 با قابلیت ماشین کاری بسیار عالی, سختی پذیری کم (پوسته ای) با عمق سختی بیشتر, چقرمگی بسیار عالی, مقاومت سایشی پائین و اعوجاج زیاد, مناسب برای ساخت نگهدارنده ابزار ها مانند تنه فولاد های تند بر و ابزار های الماسه, تجهیزات ماشین های نساجی, صفحه های ضربه گیر در قالب های برش, چکش های سنگ شکن و ابزار های دستی و همچنین ساخت ابزار های دستی نظیر قلم های سر پهن و سر باریک, چنگک, درفش, پیچ گوشتی, تبر و موارد مشابه دیگر می باشد.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, آنالیز و عملیات حرارتی آن بر روی فولاد ابزار کربنی 1.1740 - C60W کلیک نمائید.    

   

 جهت بررسی تخصصی فولاد های ابزار کربنی بر روی فولاد مورد نظر خود کلیک نمائید.

 1.1525 – C80W1

1.1545 – C105W1

1.1645 – C105W2

1.1730 – C45W

1.1740 – C60W – SK6

1.1830 – C85W

 

موفق و پیروز باشید.

ترجمه و گرد آوری تیغ اره دات کام

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

اشتراک گذاری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم