برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

فولاد های با قابلیت عملیات حرارتی

1804

فولادهای عملیات حرارتی پذیر - Heat Treatment Steel

فولاد های عملیات حرارتی پذیر فولادهایی هستند که تحت بار گذاری های شدید پیچش, کشش و خمش مقاومت خیلی خوبی از خودت نشان می دهند, و از آنها می توان در ساخت انواع قطعات کوچک و بزرگ در صنایع مختلف استفاده نمود, برای آشنایی بیشتر با خصوصیت ها, کاربرد ها و فولاد های پرکاربرد این گروه با این مقاله از تیغ اره دات کام همراه ما باشید.

 

خصوصیت فولاد های عملیات حرارتی

خصوصیت اصلی فولاد های عملیات حرارتی پذیر همانطور که در ابتدا به آن اشاره شده مقاومت به کشش, پیچش و خمش می باشد, این گروه از فولاد ها خواص دیگری نظیر, ماشین پذیری خوب, انعطاف پذیری بالا, مقاومت به شکست, مقاومت به اصطکاک و مقاومت به ضربه را نیز درون خود دارا می باشند.

خواص مثبت

مقاومت به کشش, پیچش و خمش

مقاومت به شکست و ترک

ماشین پذیری خیلی خوب

انعطاف پذیری بالا

مقاومت اصطکاکی بالا

مقاومت به ضربه خیلی خوب

 

خواص منفی

خصوصیت های مثبت ذکر شده در فولاد های عملیات حرارتی پذیر غیر آلیاژی کمتر می باشد.

 

کاربرد فولاد های عملیات حرارتی

فولاد های عملیات حرارتی پذیر به دو گروه تقسیم می شوند.

گروه اول فولاد های عملیات حرارتی پذیر آلیاژی هستند که دارای عناصر آلیاژی نظیر کروم, مولیبدن, نکیل و وانادیوم می باشند, این گروه از فولاد های پس از عملیات سخت کاری و آبدهی استحکام کششی بالایی بدست می آورند که باعث می شود بتوان از این گروه برای ساخت انواع قطعات با سطح مقطع بزرگ تحت بارگذاری شدید استفاده نمود.

 

گروه دوم فولاد های عملیات حرارتی پذیر غیر آلیاژی هستند که به دلیل استحکام و ماشین کاری پائین از آنها میتوان در انواع ساخت قطعات با سطح مقطع کوچک با تنش کاری پائین استفاده نمود.

در نتیجه بطور کلی از فولاد های عملیات حرارتی پذیر می توان در ساخت انواع قطعات با سطح مقطع کوچک نظیر انواع ابزار آلات دستی و کشاورزی (قلم دستی, چاقو, تیغ اره, داس, آچار, پیچ کش, غلطک های صنعتی, شافت های کوچک و قطعات بزرگ و بلند در صنایع خودرو سازی که نیاز به استحکام بالا, مقاومت کششی, انعطاف پذیری و مقاومت بالا در برابر شکست دارند, نظیر اجزاء و قطعات دندانه دار, میل لنگ ها, محور های غیر هم مرکز, شافت های صنایع سیمان, شاسی خودرو, پیچ و مهره محور قطار, صفحه دیسک و موارد مشابه دیگر استفاده نمود.

 

عملیات حرارتی

برای آشنایی با روش های عملیات حرارتی مقاله عملیات حرارتی را مطالعه نمائید.

 

فولاد های پرکاربرد عملیات حرارتی در ایران

در ادامه این مقاله ما بصورت مختصر چند نمونه از فولاد های پرکاربرد عملیات حرارتی پذیر را معرفی خواهیم کرد, در صورتی که تمایل دارید با فولاد های پرکاربرد دیگر این گروه بصورت تخصصی آشنا شوید بر روی فولادهای عملیات حرارتی پذیرکلیک نمائید.  

 

فولاد های عملیات حرارتی پذیر

1.1181 با استانداردDIN CK35

فولاد عملیات حرارتی پذیر 1.1181 غیر آلیاژی بوده و دارای سختی پذیری متوسط, شکل پذیری عالی و همچنین ماشین کاری خیلی خوب می باشد, از این فولاد می توان در ساخت انواع قطعات خودرو, پیچ و مهره محور قطار, شافت های صنعتی و موارد مشابه دیگر استفاده نمود.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, نحوه عملیات حرارتی و آنالیز آن بر روی فولاد عملیات حرارت پذیر Ck35 – 1.1181 کلیک نمائید.

 

1.1191 با استاندارد DIN CK45

فولاد عملیات حرارتی پذیر 1.1191 دارای مقاومت بسیار خوب در برابر اصطکاک, استحکام خوب و مقاومت به ضربه خیلی خوب می باشد, از این فولاد می توان در ساخت انواع ابزار دستی و کشاورزی نظیر قلم دستی, چاقو, تیغ اره, داس, انواع چکش, آچار, پیچ کش, پیچ و محور کرپی و سایر ابزار ساده استفاده نمود.

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, نحوه عملیات حرارتی و آنالیز آن بر روی فولاد عملیات حرارت پذیر CK45 – 1.1191 کلیک نمائید.  

 

1.7035 با استانداردDIN 41Cr4

فولاد عملیات حرارتی پذیر 1.7035 دارای سختی و استحکام متوسط رو به بالا, سختی پذیری نسبتاً خوب با مقاومت سایشیش متوسط رو به پائین

مناسب برای ساخت قطعات تحت بارگذاری نرمال در صنایع خودرو سازی و ماشین سازی نظیر اجزاء فرمان, سگ دست و ...

برای آشنایی بیشتر با این فولاد, نحوه عملیات حرارتی و آنالیز آن بر روی فولاد عملیات حرارت پذیر 41Cr4 – 1.7035 کلیک نمائید.  

 

جهت بررسی تخصصی فولاد های عملیات حرارتی بر روی فولاد مورد نظر خود کلیک نمائید.

1.0432 – C21 – A105

1.0503 – C45

1.0561 – 34Mn4

1.1151 – Ck22

1.1157 – 40Mn4

1.1181 – Ck35

1.1186 – C40E

1.1191 – Ck45

1.1221 – Ck60

1.7033 – 34Cr4

1.7034 – 37Cr4

1.7035 – 41Cr4

1.7707 – 30CrMoV9

 

موفق و پیروز باشید.

ترجمه و گرد آوری تیغ اره دات کام

ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

اشتراک گذاری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم