برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

کج بری هنگام برشکاری

4355

کج بری هنگام برشکاری با دستگاه اره نواری 

کج بری علاوه بر اینکه میتواند به تیغ اره نواری آسیب برساند میتواند باعث از بین رفتن قطعه کار و تحمیل هزینه اضافی و گزاف به کارفرما شود, کج بری بطور معمول به خاطر عدم هدایت صحیح تیغ اره نواری درون قطعه کار ایجاد میگردد, برای رفع کج بری و پیشگیری از آن فقط کافیست یکسری نکات ساده را رعایت کنید, در ادامه این مقاله از سری مقالات عیب یابی تیغ اره دات کام ما شما را با این نکات ساده آشنا خواهیم کرد.

 

عوامل مهم ایجاد کننده کج بری هنگام برشکاری با دستگاه اره نواری

کج بری هنگام برش با دستگاه اره نواری

گاید های (بازوهای راهنمای) دستگاه اره نواری وظیفه هدایت تیغ اره نواری بروی قطعه کار را برعهده دارند, در صورتی که تنظیم گاید های دستگاه بهم خورده باشد و یا قطعات آن آسیب دیده باشند حتماً با کج بری هنگام برش مواجه خواهید شد, از این در اولین قدم بعد از کج بری گاید های دستگاه را مورد بازبینی قرار دهید و در صورت وجود هر گونه ایراد از قبیل عدم تنظیم نبودن گاید ها, خوردگی تنگستن کارباید, بلبرینگ و دیگر موارد مشابه نسبت به رفع آنها اقدام نمائید.

نکته: تا حد ممکن بازوهای راهنمای دستگاه را با توجه به سایز قطعه کار نزدیک به یکدیگر قرار دهید.

نکته: هر چند وقت یکبار نسبت به فیلر و در صورت لزوم نسبت به تعویض تنگستن کارباید و بلبرینگ بازوهای راهنما اقدام نمائید.

 

نرخ باردهی زیاد نیز یک عامل بسیار مهم در کج بری می باشد, در صورتی که نرخ باردهی زیاد باشد فشار وارده به تیغ اره نواری میتواند باعث ایجاد کج بری شود, برای اینکه نرخ باردهی خود را بدرستی تنظیم نمائید میتوانید مقاله نرخ باردهی و سرعت خطی تیغ اره نواری را مطالعه نمائید.

 

اگر گام دندانه تیغ اره نواری خیلی ریز و یا خیلی درشت باشد باعث عدم هدایت صحیح تیغ اره نواری در قطعه کار و در نهایت باعث کج بری خواهد شد, برای انتخاب صحیح دندانه تیغ اره نواری می توانید جدول انتخاب دندانه را مطالعه کرده و یا با کارشناسان فنی تیغ اره دات کام تماس حاصل فرمائید.

 

تیغ ار های نواری برای حمل براده بهتر و منظم تر, گیر نکردن در قطعه کار و همچنین هدایت صحیح در قطعه کار دارای چپ و راستی بر روی دندانه های خود هستند, همانطور که اشاره کردیم یکی از وظایف مهم چپ و راستی دندانه های تیغ اره نواری هدایت صحیح تیغ اره درون قطعه کار می باشد, در نتیجه اگر چپ و راستی دندانه های تیغ اره نواری از بین رفته باشد حتماً با کج بری مواجه خواهید شد, به همین منظور در صورت بروز کج بری حتماً از سالم بودن چپ و راستی دندانه های تیغ اره نواری اطمینان حاصل نمائید.

 

پائین بودن میزان کشش تیغ اره نواری نیز یکی از عمده دلایل کج بری می باشد, اگر کشش تیغ اره نواری بدرستی تنظیم نشده باشد و تیغ اره کمی آزاد باشد به دلیل عدم هدایت صحیح تیغ اره نواری درون قطعه کار حتماً با کج بری مواجه خواهید شد, برای حل این مشکل حتماً هنگام جاگذاری تیغ اره نواری درون دستگاه میزان کشش تیغ اره نواری را با کمک تنشن متر (کشش سنج) دستگاه بدرستی تنظیم نمائید.

نکته: میزان کشش تیغ اره نواری بطور معمول بین 180 تا 220 بار می باشد.

 

تیغ اره های نواری همچون دیگر ابزار آلات برشکاری دارای طول عمر مشخصی هستند و بعد از مدتی خاصیت اصلی خود یعنی برش را از دست می دهند و کند می شوند, در صورتیکه که از تیغ اره نواری کند برای برش استفاده کنید ممکن است با کج بری مواجه شوید, برای حل این مشکل حتماً در صورت کند شدن تیغ اره نواری نسبت به تعویض آن اقدام نمائید.

نکته: طول عمر مفید تیغ اره های نواری با توجه به جنس و سایز قطعه کاری که برش میدهند متفاوت می باشد.

 

در صورتیکه تمام نکات ذکر شده را رعایت کرده اید و هنوز دچار کج بری هستید ممکن است دکل دستگاه از کالیبره و تنظیم خارج شده باشد؛ برای تنظیم و کالیبراسیون دکل های دستگاه حتماً از تکنسین های مجرب کمک بگیرید.

 

امید به اینکه این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

تحریریه تیغ اره دات کام

 

ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

اشتراک گذاری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم