برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

همه چیز درباره دستگاه های اره فلکه ای

توسط 13703

معرفی انواع اره فلکه‌ای‌های چوب بری

اره های فلکه‌ای چوب‌بری جزء جدایی ناپذیر کارگاه های چوب بری می باشند, از این دستگاه ها میتوان برای مدل بری, برش تخته، تنه درخت، الوار و ... استفاده نمود، در این مقاله ما شما را با انواع دستگاه های اره فلکه ای، ساختار دستگاه، قطعات تشکیل دهنده، نحوه کار با دستگاه و نکات ایمنی و نحوه نگهداری از دستگاه های اره فلکه ای آشنا خواهیم کرد. با این مقاله از سری مقالات تخصصی برش تیغ اره دات کام همراه ما باشید.

 

انواع اره فلکه ای چوب بری

اره رام (اره فلکه ای افقی بر)

دستگاه اره فلکه ای افقی (اره رام)

به‌طور معمول از اره های فلکه ای افقی بر یا همان اره رام را میتوان برای برش تنه‌های بزرگ درخت برای تولید الوار، تخته و میزهای بزرگ یکپارچه استفاده نمود، اره های فلکه ای رام به دلیل نوع عملکرد برشی در سایز های بزرگ تولید می شوند و قابل استفاده در کارخانه‌های بزرگ صنعتی نظیر تولید تخته و الوار هستند.

 

اره فلکه‌ای ایستاده

دستگاه اره فلکه ای

اره های فلکه‌ای ایستاده بر خلاف اره های رام دارای تنوع سایزی بسیاری می‌باشند و از سایزهای بسیار کوچک که مناسب کارگاه‌های خانگی هستند تا سایزهای بسیار بزرگ صنعتی تولید می‌شوند. تنوع کاری اره های فلکه‌ای ایستاده نیز برخلاف اره های رام بسیار بیشتر می‌باشد و از مدل بری قطعات تزئینی تا برش تخته و الوار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

ساختار اره های فلکه‌ای رام و ایستاده

ساختار اره های فلکه‌ای رام و ایستاده

از لحاظ ساختار و قطعات تفاوت زیادی بین اره های فلکه ای افقی بر (اره رام) و اره های فلکه ای ایستاده وجود ندارد, هر دو دستگاه دارای دو فلکه هستن که یکی ثابت بوده و به الکتروموتور اتصال پیدا کرده و دیگری که متحرک بوده و وظیفه بالانس کردن فلکه ها و تعویض تیغ اره های نواری را بر عهده دارد، هر دو دستگاه دارای دو گاید (بازو راهنما) برای محکم نگه‌داشتن تیغ اره نواری در مسیر برش را بر عهده دارند. تفاوت مهم و اصلی بین دو دستگاه مسیر حرکت برشی آنها می باشد.

 

دسته‌بندی اره های فلکه ای ایستاده

اره های فلکه ای از لحاظ سایز به سه گروه تقسیم می‌شود، اره های فلکه ای رومیزی، اره های فلکه ای کارگاهی و اره های فلکه ای صنعتی، در ادامه به‌صورت اجمالی هر سه دستگاه را معرفی خواهیم کرد.

 

سایز های کوچک (مدل بری)

دستگاه اره فلکه ای رومیزی (اره فلکه ای مدل بری)

از دستگاه های اره فلکه ای سایز کوچک می‌توان برای برش قطعات کوچک چوب برای ساخت قطعات تزئینی و مدل بری استفاده نمود، این سایز دستگاه های به‌طور معمول بدون پایه هستند و باید آنها را بر روی میز نصب نمود.

اره های فلکه 9 تا 25 سانت در این گروه دسته بندی می‌شوند.

 

سایز های متوسط (کارگاهی)

دستگاه اره فلکه ای کارگاهی

اره های فلکه ای کارگاهی جزء پر کاربردترین گروه از اره های فلکه ای ایستاده محسوب می شوند و مناسب برای تمامی کارگاه‌های تولید مصنوعات چوبی می باشند، این گروه از اره های فلکه ای به‌طور معمول دارای پایه می باشند و نیازی به نصب بر روی میز کار ندارند، دستگاه های اره فلکه ای کارگاهی با توجه به توان بالای موتور های خود عملکرد برشی بسیار عالی دارند و باعث صرفه جویی زمان در برش های طولانی و سری بری خواهند شد.

اره های فلکه 25 تا 60 سانت در این گروه دسته بندی می شوند.

 

سایزهای بزرگ (صنعتی)

دستگاه اره فلکه ای صنعتی

اره های فلکه ای صنعتی همانطور که از نامشان پیداست مناسب برای استفاده در در کارگاه‌ها و کارخانجات بزرگ و صنعتی برش چوب می باشد، بطور معمول از اره های فلکه ای صنعتی میتوان برای برش انواع تخته ، الوار، تنه های درخت و ... استفاده نمود.

اره های فلکه 60 تا 280 سانت در این گروه دسته بندی می شوند.

نکته: سایزهای ذکر شده سایزهای استاندارد تولید کنندگان دستگاه اره فلکه ای می باشند. خارج از سایز های ذکر شده نیز دستگاه موجود می باشد.

 

قطعات اصلی اره های فلکه ای چوب بری

قطعات و اجزاء دستگاه اره فلکه ای

بدنه اره فلکه ای

به‌طور معمول جنس بدنه و چهار چوب اصلی دستگاه‌های اره فلکه ای چوب بری از آهن، آلومینیوم و در بعضی مواقع چدن می باشد.

نکته: در دستگاه‌های رومیزی از پلاستیک نیز در بعضی از قطعات بدنه استفاده می شود.

نکته: مقاومت به شکست در چدن کمتر از آهن می باشد, به همین دلیل استفاده یکپارچه از چدن در دستگاه‌های اره فلکه ای چوب بری منسوخ شده است.

 

فلکه‌های اره فلکه ای

فلکه دستگاه های اره فلکه ای

جنس فلکه‌های اره فلکه ای چوب بری به‌طور معمول از چدن می باشد, چدن به دلیل مقاومت بسیار بالا نسبت به سایش بهترین گزینه برای استفاده در فلکه‌های اره های فلکه ای چوب بری می باشد.

نکته: اره های فلکه ای چوب بری دارای دو فلکه می باشند که یکی ثابت بوده و به الکتروموتور اتصال دارد و دیگر متحرک بوده که وظیفه بالانس کردن فلکه های و همچنین تعویض تیغ اره نواری را بر عهده دارد.

نکته: فلکه‌های دستگاه اره فلکه ای چوب بری جزء قطعات مصرفی دستگاه محسوب می شوند و باید مرتب مورد بازبینی قرار بگیرند و در صورتی که دچار خوردگی و ترک شده باشند مورد تعویض قرار بگیرند.

نکته: برای افزایش طول عمر فلکه ها و عملکرد بهتر دستگاه از بانداژ های پلاستیکی و یا پلی اورتان استفاده نمایید.

نکته: برای عملکرد بهتر فلکه‌ها همیشه گریس کاری را انجام دهید.

 

 الکتروموتور اره فلکه ای

الکترو موتور دستگاه اره فلکه ای

بدون شک مهمترین قطعه دستگاه اره فلکه چوب بری موتور دستگاه می باشد، موتور دستگاه‌های اره فلکه ای با توجه به سایز دستگاه دارای توان و قدرت‌های متفاوتی می باشند، الکتروموتور ها به بدنه دستگاه پیچ شده‌اند و انرژی خود را از طریق تسمه، فولی و یا گیربکس به فلکه ثابت دستگاه منتقل می کنند.

نکته: اره های فلکه ای چوب بری ایستاده به‌طور معمول تا سایز 80 در مدل تک فاز و سه فاز ارائه میگردند.

 

گاید های اره فلکه ای (بازوهای راهنما)

گایده های اره فلکه ای (بازوی راهنما اره فلکه ای)

اره های فلکه ای چوب بری برای اینکه دچار کج بری و لرزش هنگام برشکاری نشوند دارای دو گاید یا بازوی راهنما هستند, بازوهای راهنمای وظیفه هدایت تیغ اره نواری هنگام برش در قطعه را بر عهده دارند. بازوهای راهنمای به‌طور معمول از سه قسمت تشکیل شده‌اند، بدنه بازوی راهنما، تنگستن کارباید (کاهش لرزش) و بلبرینگ (حرکت روان تیغ اره)، که هرکدام جزء قطعات مصرفی دستگاه محسوب می شوند و در صورت وجود هر گونه ایراد، خوردگی و عدم عملکرد صحیح باید مورد تعویض قرار بگیرند.

 

نحوه کار با دستگاه اره فلکه ای

تعویض تیغ اره نواری اره فلکه ای

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم دستگاه‌های اره فلکه ای دارای دو فلکه می باشند که یکی از آنها ثابت بوده و به موتور دستگاه اتصال دارد و دیگری متحرک می باشد که وظیفه بالانس کردن فلکه و تعویض تیغ اره نواری را بر عهده دارد, برای تعویض تیغ اره نواری دستگاه اره فلکه ای ابتدا باید گیره فلکه متحرک را کمی آزاد کنید تا تیغ اره نواری شل شود تا از روی فلکه‌های خارج شود, بعد از خارج کردن تیغ اره نواری مستعمل تیغ اره نواری جدید را جایگزین نمایید و گیره فلکه متحرک را به حالت اولیه باز گردانید.

نکته: هنگام تعویض تیغ اره نواری حتماً دستگاه را از برق خارج نمایید.

نکته: در صورتی که تیغ اره نواری شما دارای کاور می باشد حتماً تا زمان جایگذاری کامل تیغه کاور را جدا ننمایید.

 

 

کلیدهای دستگاه

دستگاه‌های اره فلکه ای چوب بری به‌طور معمول دارای رابط کاربری بسیار ساده ای می باشند، که شامل دکمه شروع، توقف و توقف اضطراری می باشد, تنظیم دور تیغ اره در دستگاه‌های اره فلکه ای چوب بری به‌طور معمول از طریق جابجایی تسمه انجام می پذیرد.

نکته: در دستگاه های گیربکسی کلید تنظیم دور تیغ اره نواری نیز بر روی پنل کنترل دستگاه قرار دارد.

نکات ایمنی کار با دستگاه اره فلکه ای چوب بری

نکات ایمین کار با دستگاه اره فلکه ای

مهم‌ترین نکته ای که باید در ابتدا به آن توجه داشته باشید، حفظ هوشیاری هنگام کار با دستگاه می باشد، بنابراین به هیچ عنوان هنگام کار با دستگاه از داروهایی که باعث خواب آلودگی و از بین بردن هوشیاری می شود استفاده نکنید.

حتماً از تجهیزات ایمنی مخصوص برشکاری نظیر دستکش ایمنی، عینک محافظ استفاده نمایید.

دومین نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم خاموش نگه‌داشتن دستگاه هنگام تعویض تیغ اره نواری و تعمیرات دستگاه می باشد.

به هیچ عنوان حفاظ روی فلکه‌های دستگاه را هنگام برشکاری برندارید، تا از بروز خطراتی نظیر برتاب خرده چوب و در رفتن تیغ اره جلوگیری نمایید.

هنگام برشکاری نیروی یکسانی را به قطعه کار وارد نمایید تا از لغزیدن و چرخیدن قطعه جلوگیری شود.

هنگام مدل بری و یا برش قطعات کوچک مواظب برخورد تیغ اره نواری با دست باشید و از تکه های کوچک چوب برای هل دادن قطعه کار استفاده نمایید.

 

 امید به اینکه این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

تحریریه تیغ اره دات کام

محصولات مرتبط
2,860,000 تومان
(3)
تیغ اره نواری چوب بری برش تخته و الوار سه صفر UDDEHOLM سوئد عرض 1 سانتیمتر ☑ قیمت محصول بر حسب کلاف 50 متری ذکر شده است. جنس بدنه و دندانه ها, فولاد فنر آلیاژی UDDEHOLM سوئد سطح بدنه با کیفیت و براق کیفیت سطح برش...
10,390,000 تومان
(1)
تیغ اره نواری چوب بری برش تخته و الوار سه صفر UDDEHOLM سوئد عرض 4 سانتیمتر ☑ قیمت محصول بر حسب کلاف 50 متری ذکر شده است. جنس بدنه و دندانه ها, فولاد فنر آلیاژی UDDEHOLM سوئد سطح بدنه با کیفیت و براق کیفیت سطح برش...
2,990,000 تومان
(5)
تیغ اره نواری چوب بری برش تخته و الوار دو اسب WHITE HORSE اتریش عرض 1 سانتیمتر ☑ قیمت محصول بر حسب کلاف 50 متری ذکر شده است. ★جنس بدنه و دندانه ها فولاد فنر ★دارای کیفیت سطحی بسیار بالا (صاف و براق) ★کیفیت سطح برش...
23,200,000 تومان
تیغ اره نواری چوب بری برش تخته و الوار سه صفر UDDEHOLM سوئد عرض 10 سانتیمتر ☑ قیمت محصول بر حسب کلاف 50 متری ذکر شده است. جنس بدنه و دندانه ها, فولاد فنر آلیاژی UDDEHOLM سوئد سطح بدنه با کیفیت و براق کیفیت سطح...
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

اشتراک گذاری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم