برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

همه چیز درباره تیغ اره دیسکی آتشی

9762

نکات مهم درباره تیغ اره های دیسکی آتشی

تیغ اره‌های دیسکی آتشی یا همان تیغ اره‌های اصطکاکی به دو گروه تیغ اره‌های دیسکی آتشی سرد بر و تیغ اره‌های دیسکی آتشی گرم بر تقسیم می‌شوند، در این مقاله از سری مقالات تخصصی برش تیغ اره دات کام، ما شما را با انواع تیغ اره‌های دیسکی آتشی، معایب و مزایای استفاده از آن و عیب‌یابی و رفع ایرادات هنگام برشکاری آشنا خواهیم کرد.

مقاله عیب یابی تیغ اره های دیسکی آتشی

معرفی انواع تیغ اره‌های دیسکی آتشی

تیغ اره دیسکی آتشی گرم بر

دندانه تیغ اره دیسکی آتشی گرم بر

تیغ اره‌های دیسکی آتشی گرم بر خود به دودسته تقسیم می‌شوند، دسته اول تیغ اره‌های دیسکی آتشی هستند که می‌توانند در محدوده دمایی 800 تا 900 درجه سانتی‌گراد (ابتدای خط تولید) عملیات برشکاری را انجام دهند و دسته دوم تیغ اره‌های دیسکی آتشی هستند که بعد از کاهش دما قطعه کار در محدوده دمایی 400 تا 450 درجه سانتی‌گراد عملیات برش را انجام دهند.

عمده تفاوت این دو تیغ اره نوع آلیاژ و فرم دندانه آن‌ها هست، تیغ اره‌های دیسکی آتشی گرم بر دارای فرم دندانه هشتی (مطابق شکل بالا) هستند و میزان آلیاژهای کروم و وانادیوم در آن‌ها نسبت به تیغ اره‌های دیسکی سرد بر کمتر هست.

نکته: دلیل کمتر بودن میزان کروم وانادیوم تیغ اره‌های دیسکی آتشی نرم بودن قطعه کار و جلوگیری از ایجاد ترک در بدنه تیغ اره می باشد.

نکته: برای افزایش مقاومت به حرارت در تیغ اره‌های دیسکی آتشی از آلیاژهای خاص استفاده می‌شود.

 

تیغ اره‌های دیسکی آتشی سرد بر

فرم دندانه تیغ اره دیسکی آتشی سرد بر

تیغ اره‌های دیسکی آتشی سرد بر که به تیغ اره‌های دیسکی کروم وانادیوم 80 و 70 نیز معروف می‌باشند بسیار پرمصرف‌تر و پرکاربردتر از تیغ اره‌های دیسکی آتشی گرم بر هستند و می‌توانند با سرعتی در حدود 3500 تا 6000 دور در دقیقه با ایجاد اصطکاک و گرم کردن محل برش (پلاستیکی شدن محل برش) و فشار وارد شده توسط اپراتور و وزن دستگاه انواع لوله و پروفیل‌های آهنی، لوله و پروفیل‌های استیل، لوله‌های درز جوشی، فولادهای ساختمانی نظیر نبشی، ناودانی، قوطی و ... را برش دهند. فرم دندانه و زوایای تیغ اره‌های دیسکی آتشی سرد بر با توجه به جنس و نوع قطعه کاری که برش می‌دهند متفاوت هست، اما به‌طورکلی دارای زاویه دندانه مثبت (حمل براده بهتر و نفوذپذیری بالاتر) هستند. میزان باربرداری تیغ اره‌های دیسکی آتشی سرد بر با توجه به نوع و جنس قطعه کار بین 90 تا 2000 میلی‌متر بر دقیقه هست.

 

خطرات استفاده از تیغ اره آتشی

خطرات استفاده از تیغ اره های دیسی آتشی

همان‌طور که اشاره شد تیغ اره‌های دیسکی آتشی با سرعت بسیار بالا (3500 تا 6000 دور بر دقیقه) با ایجاد اصطکاک و نرم کردن قطعه کار و نیروی واردشده توسط اپراتور می‌توانند به‌راحتی انواع قطعات فلزی را به‌سرعت برش دهند، این سرعت بسیار بالا و نیروی وارده غیرقابل تنظیم به‌راحتی می‌تواند باعث شکسته شدن و خرد شدن بدنه و دندانه‌های تیغ اره دیسکی هنگام برش شود، شکسته شدن تیغ اره دیسکی آتشی هنگام برشکاری بسیار خطرناک بوده و می‌تواند باعث ایجاد صدمات بسیار شدید به اپراتور دستگاه و افراد نزدیک در محل شود، از این رو استفاده از دستگاه‌های اره آتشی تقریباً منسوخ‌شده و در اکثر کشورهای غربی استفاده از این دستگاه‌ها به دلیل خطرات بالقوه ممنوع هست، در کشور عزیزمان ایران نیز استفاده از این دستگاه‌های اره آتشی نسبت به گذشته به دلیل وجود دستگاه‌های پیشرفته مدرن اره نواری تا حدود بسیار زیادی کاهش‌یافته است.

 

مشاهده دستگاه‌های اره نواری بازویی و دو ستون

 

سایز های تیغ اره های دیسکی آتشی

تیغ اره‌های دیسکی آتشی دارای چهار مشخصه اصلی هستند، که شامل قطر بیرونی، قطر سوراخ میانی، ضخامت و تعداد دندانه می‌باشند، در تصویر زیر تعدادی از پرمصرف‌ترین تیغ اره‌های دیسکی آتشی را ملاحظه می‌نمایید.

سایز های استاندارد تیغ اره دیسکی آتشی

عیب‌یابی تیغ اره‌های دیسکی آتشی

تیغ اره‌های دیسکی آتشی هم همچون دیگر تیغ اره‌های دیسکی دچار یکسری ایرادات و اشکال هنگام برش می‌شوند، در ادامه به سه مورد از مهم‌ترین این ایرادات و نحوه رفع آنها اشاره خواهیم کرد.

 

دلایل تاب برداشتن و لنگ زدن تیغ اره دیسکی آتشی

تیغ اره‌های دیسکی نباید تاب و لنگی خارج از محدود استاندارد خود داشته باشند (مثال: تاب 0.3 ملی متر و لنگی 0.15 میلی‌متر در تیغ اره‌های دیسکی آتشی 520 میلی متر) درصورتی‌که این میزان افزایش پیدا کند و از چهارچوب استاندارد خود خارج شود علاوه بر ایجاد صدای ناهنجار و لرزش در دستگاه باعث کج بری و شکسته شدن تیغ اره دیسکی آتشی خواهد شد، وجود تاب و لنگی در تیغ اره‌های دیسکی آتشی قابل اصلاح بوده و می‌تواند آن را از طریق دستگاه‌های مخصوص و اصلاح دندانه‌ها برطرف نمود، از مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد تاب و لنگی در تیغ اره‌های دیسکی آتشی می‌شود، می‌توان به ضرب خوردن هنگام جابجایی، بسته‌بندی غیراصولی هنگام حمل و زیر بار ماندن، فشار بیش‌ازحد حد هاب (فلانچ) دستگاه، ایرادات فنی دستگاه نظیر تاب دار بودن شافت، معیوب بودن بوش دستگاه، و ... اشاره نمود.

 

دلایل ترک دار شدن تیغ اره دیسکی آتشی

یکی از عمده مشکلات تیغ اره‌های دیسکی آتشی ترک خوردگی بدنه می باشد، البته برداشتن 1 الی 3 ترک بعد از کارکرد طولانی تیغ اره دیسکی آتشی به دلیل اصطکاک امری طبیعی هست, اما اگر تیغ اره دیسکی آتشی شما کند نشده باشد و طول عمر زیادی از آن نگذشته باشد اما دچار ترک شده باشد حتماً ایرادی پیش‌آمده است، که از مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند به ضعیف بودن الکتروموتور و کاهش دور تیغ اره هنگام برش، برش لوله و قطعات ضخیم، وجود ناخالصی در قطعه کار، گیر کردن تیغ اره دیسکی داخل قطعه کار، فشار بیش‌ازاندازه هنگام پایین آمدن تیغ اره، تیز کاری غیراصولی، استفاده از مایع خنک‌کننده هنگام برشکاری، کند شدن دندانه‌ها و تماس قطعه کار با بدنه و ایجاد فشار از دو طرف و تولید گرمای زیاد اشاره کرد.

 

دلایل کند شدن دندانه تیغ اره دیسکی آتشی

کند شدن سریع دندانه‌های تیغ اره دیسکی آتشی سه دلیل عمده و بسیار مهم دارد، دلیل اول فشار بیش‌ازاندازه به تیغ اره هنگام برشکاری هست که برای رفع آن باید همیشه نیروی وارده مشخص و یکسانی را با توجه به نوع قطعه کار به دستگاه وارد کنید، دلیل دوم برش مقاطع توپر و ضخیم هست و دلیل سوم استفاده از مایع خنک‌کننده هنگام برشکاری هست.

 

موفق و پیروز باشید.

تحریریه تیغ اره دات کام

 

محصولات مرتبط
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

اشتراک گذاری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم