برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

مشخصات کلی تیغ اره نواری

6951

مشخصات تیغ اره نواری

از مشخصات اصلی تیغ ار های نواری می توان به عرض, ضخامت, نوع دندانه, ارتفاع دندانه, زاویه دندانه گام دندانه و تکیه گاه دندانه اشاره کرد, که هر یک از آنها دارای تنوع زیادی می باشد. در ادامه این مقاله ما شما را با این مشخصات کلی بصورت اجمالی آشنا خواهیم کرد. با این مقاله از تیغ اره دات کام همراه ما باشید.

شخصات فنی تیغ اره نواری

 

عرض تیغ اره نواری

فاصله بین نوک دندانه و پشت تیغ اره نواری را عرض تیغ اره نواری می گویند, تیغ اره های نواری دارای عرض های متنوعی می باشد, هر چقدر عرض تیغ اره نواری کمتر باشد قدرت و طول آن کمتر بوده و مناسب برای برش مقاطع کوچک و هر چقدر عرض تیغ اره نواری بزرگتر شود قدرت و طول آن بیشتر شده و برای مقاطع بزرگتر مناسب می شود, در تصویر بالا عرض تیغ اره نواری با حرف b نمایش داده شده است.

عرض های استاندارد تیغ اره نواری بطور معمول 6 – 8 – 10 – 13 – 16 – 20 – 25 – 27 – 34 – 41 – 54 – 67 – 80 – 100 و 120 میلیمتر می باشد.

 

ضخامت تیغ اره نواری

منظور از ضخامت تیغ اره نواری ضخامت بدنه تیغ اره نواری می باشد که در تصویر فوق با علامت s نمایش داده شده است و با ضخامت دندانه تیغ اره نواری متفاوت می باشد, بطور معمول ضخامت تیغ اره نواری با عرض تیغ اره نواری رابطه مستقیم دارد و هرچقدر ضخامت تیغ اره نواری بیشتر باشد عرض آن نیز بیشتر می شود.

ضخامت های استاندارد تیغ اره نواری بطور معمول 0.65 – 0.80 – 0.90 – 1.10 – 1.30 – 1.60 میلیمتر می باشد.

 

ارتفاع دندانه

فاصله نوک دندانه تیغ اره نواری  تا پائین ترین قسمت گودی دندانه تیغ اره نواری را ارتفاع دندانه می نامند, که با حرف h در تصویر فوق نمایش داده شده است, میزان ارتفاع دندانه تیغ اره نواری در حمل براده تاثیر بسزایی دارد. هر چقدر میزان این ارتفاع بیشتر باشد براده بیشتری برداشته می شود.

 

زاویه دندانه (زاویه حمله)

زاویه دندانه تیغ اره نواری تاثیر بسزایی در پیشروی و نفوذ تیغ اره نواری در قطعه کار دارد, هر چقدر زاویه دندانه تیغ اره نواری بیشتر باشد پیشروی و نفوذ دندانه ها به قطعه کار افزایش پیدا میکند, اما در مقابل احتمال شکسته شدن دندانه های تیغ اره نواری در زاویه مثبت افزیش پیدا میکند که برای حل این مشکل باید نرخ باردهی و سرعت برش را نسبت به تیغ اره نواری با زاویه صفر درجه کمتر نمود. در نتیجه بطور کلی از تیغ اره های نواری با زاویه دندانه صفر درجه می توان برای برش انواع فلزات رنگین و مقاطع توخالی با جداره نازک  و از تیغ اره نواری با زاویه دندانه مثبت برای براش انواع مقاطع توپر,سنگین و مقاطع توخالی با جداره ضخیم استفاده نمود. در تصویر فوق زاویه دندانه با علامت آلفا α مشخص شده است.

نکته: زاویه مثبت دندانه های تیغ اره نواری بطور معمول در اکثر کمپانی های سازنده °5, °10 و °16 درجه می باشد.

 

گام دندانه

تیغ اره نواری دارای گام های زیادی می باشد, که هر کدام از آنها برای بازه برشی خاصی طراحی شده است. هر چقدر گام دندانه تیغ اره نواری کوچک باشد مناسب برای برش سطح مقطع کوچک و هرچقدر گام دندانه تیغ اره نواری بزرگتر باشد مناسب برای برش سطح مقطع بزرگتر می باشد. گام دندانه در تصویر بالا با حرف t نمایش داده شده است.

برای آشنایی بیشتر با گام دندانه ها و نحوه انتخاب دندانه تیغ اره نواری مقاله جدول انتخاب دندانه تیغ اره نواری را مطالعه نمائید.

 

تکیه گاه دندانه

اصلی ترین عامل مقاومت دندانه های تیغ اره نواری در برابر ضربه و تنش های برشی, تکیه گاه دندانه یا همان قسمت پشتی دندانه محسوب می شود, این تکیه گاه توسط زاویه آزاد که آن را گاما ϒ می­ نامند، مشخص می­گردد, اگر زاویه گاما کم باشد برای برش لوله, پروفیل, مقاطع توخالی و نامنظم و اگر زاویه گاما زیاد برای برش فلزات سنگین و توپر مناسب می باشد.

نکته: هرچقدر زاویه گاما کمتر باشد مقاومت دندانه به شکست افزایش پیدا می کند و هرچقدر کمتر باشد مقاومت به شکست کاهش پیدا میکند.  

 

چپ و راست دندانه

چپ و راست بودن تیغ اره نواری دارای مزیت های زیادی می باشد, مزیت هایی نظیر هدایت صحیح تیغ اره نواری در قطعه کار, گیر نکردن بدنه تیغ اره نواری در قطعه کار (برای اینکه بدنه تیغ اره نواری هنگام برش در قطعه کار گیر نکند باید شکاف ایجاد شده از ضخامت بدنه تیغ اره نواری بیشتر باشد), براده برداری منظم و تقسیم فشار صحیح بین دندانه های تیغ اره نواری و مزیت های بسیار دیگر, در تصویر فوق ضخامت چپ و راست (به اندازه انتهایی ترین نقطه چپ و انتهایی ترین نقطه راست ضخامت دندانه تیغ اره نواری گفته میشود.) دندانه های تیغ اره نواری با علامت w نشان داده شده است.

برای آشنایی بیشتر با چپ و راستی دندانه های تیغ اره نواری مقاله چپ و راستی دندانه تیغ اره نواری را مطالعه نمائید.

 

امید به اینکه این مقاله برای شما عزیزان فعال در صنعت برش کشور مفید واقع شده باشد.

تحریریه تیغ اره دات کام

ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

اشتراک گذاری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم